Objawienie Jana

Musisz znowu prorokować/przemawiać przed ludźmi, narodami, językami i wieloma królami/politykami…

Siedem zgromadzeń Objawienia. Kto dostał pochwałę, kto naganę?

Jak każdy z nas powinien żyć?

Jakie są priorytety?

Co jest ważne dla Boga?

Zobaczmy…

„Który mówi: Ja jestem Alfa i Omega, pierwszy i ostatni, a co widzisz, zapisz na zwoju i wyślij do siedmiu zgromadzeń w Azji: do Efezu, do Smyrny, do Pergamonu, do Tiatyry, do Sardes, do Filadelfii i do Laodycei” – Objawienie 1:11.

Azja; termin ten odnosił się do rzymskiej prowincji położonej w zachodniej części Azji Mniejszej, a nie do kontynentu zwanego Azją. Obejmowała starożytne krainy: Mizję, Lidię, Karię i w pewnych okresach częściowo Frygię, jak również przybrzeżne wyspy. Otaczały ją Morze Egejskie oraz prowincje Bitynia, Galacja (obejmująca część Frygii) i Licja. Jej granice wielokrotnie ulegały zmianom.

1 – Pierwsze zgromadzenie w Efezie

Efez; jedno z miast jońskich w Azji Mniejszej. Miasto leżało przy ujściu rzeki Kaystros do Morza Egejskiego na terenie obecnej Turcji.

Pochwała dla Efezu:

„Do anioła zgromadzenia w Efezie napisz: Oto, co mówi Ten, który w Swojej prawej ręce trzyma siedem gwiazd, który się przechadza pośród siedmiu złotych świeczników: wiem o twoich czynach, o trudzie i o twojej wytrwałości, i o tym, że nie możesz znieść złych, i że poddałeś próbie tych, którzy się podają za apostołów, a nimi nie są, i odkryłeś, że są kłamcami/fałszywymi, i zniosłeś (cierpienie) z powodu imienia Mojego/ i masz wytrwałość i dla Mojego imienia trudzisz się — i nie uległeś zmęczeniu” – Objawienie 2:1-3.

„Ale masz to, że nienawidzisz czynów/działań nikolaitów(3531), których i ja nienawidzę” – Objawienie 2:6.

Słownik oblubienicy:

„nikolaici, słowo pochodzi od imienia Mikołaj, Nikolais – zwycięstwo ludu; prawdopodobnie zwolennicy poglądu, że czym więcej grzeszymy, tym bardziej obfituje łaska przebaczenia i chwała Boża w odpuszczeniu ich”.

Słownik biblehub:

„Nicolaitańczycy często kojarzeni są z rozluźnieniem moralnym i bałwochwalstwem, promując styl życia, który poszedł na kompromis z praktykami pogańskimi. Uważa się, że Mikołajowie byli grupą heretycką we wczesnym kościele chrześcijańskim, która prawdopodobnie powstała w I wieku. Niektórzy ojcowie wczesnego kościoła, tacy jak Ireneusz i Hipolit, sugerowali, że Mikołajowie byli wyznawcami Mikołaja, jednego z siedmiu diakonów wymienionych w Dziejach Apostolskich 6:5, chociaż związek ten jest przedmiotem dyskusji. Uważa się, że Mikołajowie opowiadali się za formą antynomizmu, która odrzucała prawo moralne jako wiążące dla chrześcijan, co prowadziło do praktyk uznawanych przez wczesny Kościół za niemoralne i bałwochwalcze”.

Nagana dla Efezu:

„Lecz mam przeciw tobie to, że porzuciłeś swoją pierwszą miłość. Pamiętaj więc, skąd spadłeś, nawróć się/zmień myślenie i zrób pierwsze czyny/dzieła; bo jeśli nie, to przyjdę do ciebie i ruszę twój świecznik z jego miejsca, jeśli nie nawrócisz się/nie zmienisz myślenia” – Objawienie 2:4-5.

2 – Drugie zgromadzenie w Smyrnie

Smyrna, mirra; miasto portowe w zachodniej Turcji nad Zatoką Izmirską, stolica prowincji (ilu) Izmir.

Pochwała:

„A do posłańca zgromadzenia smyrneńskiego napisz: Oto, co mówi Pierwszy i Ostatni, który był umarły, a ożył. Wiem o twoim ucisku, czynach i ubóstwie — choć ty jesteś bogaty — i o bluźnierstwie ze strony tych, którzy podają się za Judejczyków i nie są nimi, lecz synagogą szatana. Niczego się nie bój tego, co masz cierpieć. Oto  oszczerca wtrąci niektórych z was do więzienia, abyście zostali poddani próbie, i przez dziesięć dni będziecie mieli ucisk. Bądź wierny aż do śmierci, a dam ci wieniec życia” – Objawienie 2:8-10.

Nagana:

Zgromadzenie w Smyrnie nie dostało nagany.

3 – Trzecie zgromadzenie w Pergamonie

Pergamon; miasto w starożytnej Myzji, w Azji Mniejszej, stolica państwa pergamońskiego, współcześnie: stanowisko archeologiczne w pobliżu miasta Bergama w Turcji, położonego poniżej starożytnego akropolu.

Pochwała:

„A do posłańca zgromadzenia w Pergamonie napisz: Oto, co mówi Ten, który ma ostry obosieczny miecz. Wiem o czynach twoich i gdzie mieszkasz — tam, gdzie tron szatana — a jednak trzymasz się Mego imienia i nie zaparłeś się swojej wiary we Mnie, nawet w dniach, w których Antypas, Mój świadek, wierny, został zabity u was, tam, gdzie mieszka szatan” – Objawienie 2:12-13.

Nagana:

„Lecz mam nieco przeciw tobie, gdyż masz tam trzymających się nauki Balaama, który nauczał Balaka, jak zastawiać sidła/zgorszenie na synów izraelskich, by spożywali z ofiar składanych bóstwom i uprawiali nierząd. Tak i ty masz trzymających się nauki nikolaitów, których nienawidzę/brzydzę się nimi” – Objawienie 2:14-15.

4 – Czwarte zgromadzenie w Tiatyra

Tiatyra to – Miasto w Lidii w Azji Mniejszej w pobliżu rzeki Lykos. Współcześnie na jej terenie, znajduje się tureckie miasto Akhisar.

Pochwała:

„A zwiastunowi zgromadzenia w Tiatyrze napisz, co mówi Syn Boga, który ma oczy jak płomień ognia, a Jego stopy są podobne do mosiądzu. Znam twoje czyny i miłość i wiarę i służbę i wytrwałość i czyny twoje ostatnie lepsze od pierwszych” – Objawienie 2:18-19.

Nagana:

„Lecz mam przeciw tobie to, że pozwoliłeś kobiecie Jezabel/Jezebel, mówiąca o sobie prorokinią i naucza, i zwodzi/wprowadza w błąd Moje sługi, aby uprawiali nierząd i spożywali z ofiar składanych bóstwom. Dałem jej czas, aby nawróciła się/zmieniła myślenia z nierządu/rozpusty jej, ale nie chce nawrócić się/zmienić myślenie. Oto Ja rzucam ją na łoże, a tych, którzy z nią cudzołożą, w wielki ucisk/utrapienie — jeśli nie nawrócą się/zmienią myślenia w ich uczynkach” – Objawienie 2:20-22

5 – Piąte zgromadzenie w Sardes

Sardes – starożytne miasto w Azji Mniejszej, stolica Lidii, położone na zboczach góry Tmolos, nad rzeką Paktol w pobliżu jej ujścia do rzeki Hermus.

Pochwała:

„Wiem o twoich czynach; masz/trzymasz imię” – Objawienie 3:1.

„Masz trochę imion w Sardes, które nie splamiły szat swoich i będą chodzić ze Mną w białych (szatach), gdyż godni są” – Objawienie 3:4.

Nagana:

„A do anioła zgromadzenia w Sardes napisz: Oto, co mówi Ten, który ma siedem duchów Bożych i siedem gwiazd: Wiem o twoich czynach; masz imię, że żyjesz, ale martwy jesteś. Bądź czujny i wzmocnij pozostałe, które miało umrzeć; nie znalazłem bowiem twoich czynów/dzieł, wypełnionych/dopełnionych przed Bogiem. Pamiętaj więc, w jaki sposób przyjąłeś i usłyszałeś i strzeż i nawróć się. Bo jeśli nie będziesz czuwał, przyjdę do ciebie, jak złodziej i nie będziesz wiedział, o jakiej godzinie przyjdę do ciebie” – Objawienie 3:1-3.

6 – Szóste zgromadzenie w Filadelfia

Filadelfia oznacza: kochać braci, miłować braci; obecnie Alaşehir – antyczne miasto położone w krainie i prowincji Lidia, u stóp góry Tmolos.

Pochwała:

„A do posłańca zgromadzenia w Filadelfii napisz: oto, co mówi Święty, Prawdziwy, mający klucz Dawida, Ten, który otwiera, a nikt nie zamknie, i Ten, który zamyka, a nikt nie otworzy. Wiem o twoich czynach — oto sprawiłem, że przed tobą otwarte drzwi, których nikt nie może zamknąć, gdyż masz małą moc, jednak zachowałeś Moje Słowo i nie wyparłeś się/nie odrzuciłeś Mojego imienia. Oto daję (ci) tych z synagogi szatana, którzy podają się za Judejczyków, a nimi nie są, lecz kłamią. Oto sprawię, że przyjdą i pokłonią się/oddadzą cześć przed stopami twoimi, i poznają, że Ja cię ukochałem. Ponieważ zachowałeś naukę o Mojej wytrwałości, i Ja zachowam cię od godziny próby, która ma nadejść na cały zamieszkały świat, by doświadczyć mieszkańców ziemi – Objawienie 3:7-10.

Nagana:

Zgromadzenie w Filadelfii nie dostało nagany.

7 – Siódme zgromadzenie w Laodycei

Laodycea – prawo ludu; starożytne miasto na terenie Frygii, oddalone o kilkanaście kilometrów od Hierapolis, współcześnie stanowisko archeologiczne w południowo-zachodniej Turcji, w prowincji Denizli.

Pochwała:

Zgromadzenie w Laodycei nie dostało pochwały.

Nagana:

„ A do posłańca zgromadzenia w Laodycei napisz: Oto, co mówi Amen, Świadek wierny i prawdziwy, Początek Stworzenia Boga: Znam twoje czyny/działania, że ani zimny/pozbawiony gorącej wiary(5593), ani gorący/żarliwy(2200) nie jesteś. Obyś był zimny albo gorący.
A tak, że letni/zmienny(5513) jesteś i ani gorący, ani zimny, zamierzam cię odrzucić/zwymiotować(1692) z ostrza miecza Mojego/z ust(4750) Moich.
Ty mówisz, że jestem bogaty/obfitujący w cnoty chrześcijańskie i w dobra wieczne(4145) i wzbogaciłem się/uzyskałem wieczne dobra duchowe, błogosławieństwa(4147), i niczego mi nie potrzeba, a nie wiesz, że ty jesteś nieszczęśliwy/cierpiący udręki i godzien pożałowania/nędzny, i proszący o jałmużnę/pozbawiony honoru, wpływów, pozycji(4434) i ślepy/ślepy na umyśle, i nagi/odkryty/odsłonięty. Radzę ci kupić u mnie złoto, które jest wypalone w ogniu, abyś wzbogacił się/uzyskał wieczne dobra duchowe, błogosławieństwa i szaty białe, abyś się ubrał i aby nie został objawiony wstyd nagości twojej i maścią posmaruj oczy swoje, abyś widział/miał zrozumienie/zastanawiał się. Ja, których kocham upominam/zawstydzam i koryguję/dyscyplinuję, bądź gorliwy/staraj się usilnie i zmień myślenie/nawróć się” – Objawienie 3:14-19.

Podsumowanie

Zbór Pochwały Nagany
Efez – Czyny, trud i cierpliwość (Ap 2,2)
– Odkrycie fałszywych apostołów (Ap 2,2)
– Nienawiść do czynów nikolaitów (Ap 2,6)
Wytrwałość i cierpliwość dla imienia Chrystusa (Ap 2,3)
– Porzucenie pierwszej miłości (Ap 2,4)
Smyrna – Wytrwałość w ucisku, w czynach i w ubóstwie (Ap 2,9)
– Duchowe bogactwo (Ap 2,9)
– Bluźnierstwa od synagogi szatana (Ap 2,9)
– Znoszenie próby więzienia przez 10 dni (Ap 2,10)
Smyrna nie otrzymuje nagany
Pergamon – Tu jest tron szatana, tu mieszka szatan (Ap 2,13)
Wierność imieniu Chrystusa (Ap 2,13)
– Trzymanie się wiary w obliczu prześladowań (Ap 2,13
– Tolerowanie nauk balaama (Ap 2,14)
– Tolerowanie nauk nikolaitów (Ap 2,15)
Tiatyra – Czyny, miłość, wiara, służba i wytrwałość (Ap 2,19)
– Czyny twoje ostatnie lepsze od pierwszych (Ap 2,19)
– Tolerowanie prorokini Jezebel, która zwodzi wiernych (Ap 2,20)
– Zachęcanie do nierządu i spożywania pokarmów ofiarowanych bożkom (Ap 2,20)
Sardes Masz/trzymasz imię (Ap 3,1)
– Nieliczni, którzy nie splamili szat (Ap 3,4)
– żyjesz, ale martwy jesteś (Ap 3,1)
– Brak czynów wypełnionych przed Bogiem (Ap 3,2) 
– Brak czujności i bliskość śmierci duchowej (Ap 3,2-3)
Filadelfia – Zachowanie Słowa i wierności Chrystusowi (Ap 3,8)
Nie wyparłeś się Mojego imienia (Ap 3,8)
– Synagoga szatana ma paść do ich stóp (Ap 3,8)
– Zachowanie wytrwałości (Ap 3,10)
– Otrzymanie obietnicy ochrony przed próbą (Ap 3,10)
Filadelfia nie otrzymuje nagany
Laodycea Brak pochwały – Letniość duchowa — ani zimny, ani gorący (Ap 3,15-16)
– Fałszywe poczucie bogactwa i samowystarczalności (Ap 3,17)
– Ślepota duchowa, nagość i ubóstwo (Ap 3,17)
– Jeżeli nie zmienią myślenia, zostaną odrzuceni (Ap 3,17)

Dlaczego tak ważna jest

  • walka o imię Chrystusa,
  • walka o zachowanie wiary,
  • walka o odrzucenie fałszywych nauk?

Ponieważ:

„Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza zgromadzeniom. Temu, kto zwycięża pozwolę spożyć z drzewa życia, które jest w raju Boga” – Objawienie 2:7.

 

„Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza zgromadzeniom. Temu, kto zwycięży, druga śmierć nie wyrządzi szkody” – Objawienie 2:11.

 

„Nawróć się/zmień myślenie; bo jeśli nie, przyjdę do ciebie szybko i będę z nimi walczył mieczem moich ust” – Objawienie 2:16.

 

„Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza zgromadzeniom. Zwyciężającemu, dam mu zjeść z manny, która jest ukryta i dam mu biały kamyk, a na kamyku wypisane nowe imię, które nikt nie zna, poza tym, który je otrzymuje” – Objawienie 2:17.

 

„…dopóki nie przyjdę, pozostańcie przy tym, co posiadacie/trzymajcie co macie” – Objawienie 2:25.

 

„Temu, kto zwycięży, oraz temu, kto zachowa aż do końca Moje dzieła, dam władzę nad narodami” – Objawienie 2:26.

 

„Ten, kto zwycięży, podobnie założy białe szaty i nie wymażę jego imienia ze zwoju życia, i wyznam jego imię przed Moim Ojcem i przed zwiastunami Jego” – Objawienie 3:5.

 

„Oto przyjdę szybko, trzymaj, co masz, aby nikt nie wziął twojego wieńca/korony. Tego, kto zwycięży, uczynię filarem w świątyni Mojego Boga i już z niej nie wyjdzie, i wypiszę na nim imię Mojego Boga, i nazwę miasta Mojego Boga, nowego Jeruzalem, które zstępuje z nieba od Mojego Boga, a także Moje nowe imię” – Objawienie 3:11-13.

 

„Oto stanąłem u drzwi i pukam; jeśli ktoś usłyszy Mój głos i otworzy drzwi, wstąpię do niego i spożyję posiłek/wieczerzę, a on ze mną. Temu, kto zwycięży, pozwolę zasiąść ze Mną na Moim tronie, jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem wraz z Moim Ojcem na Jego tronie. Mający ucho niech usłyszy, co Duch mówi zgromadzeniom” – Objawienie 3:20-22.

Dodatek

Biorąc pod uwagę, że te kościoły znajdowały się w miastach handlowych, mieszkańcy tych miast żyli stosunkowo blisko siebie. Dla porównania, dzisiejsze odległości między miastami można łatwo pokonać w ciągu kilku godzin samochodem. W czasach rzymskich odległości te pokonywano pieszo, konno lub wozami, co mogło zająć od kilku dni do około tygodnia. Najbliżej siebie znajdowały się Sardes i Filadelfia (30 km), a najdalsza od innych była Laodycea (125-150 km od innych miast).

Jeśli wziąć pod uwagę trasę, która łączy te wszystkie miejsca, wyglądałaby ona na szlak pielgrzymkowy o łącznej długości około 600-700 km, w zależności od przebiegu trasy.

Lp. Nazwa Zgromadzenia Współczesna nazwa miasta Odległość do następnego miasta (km)
1 Efez Selçuk 80 km do Smyrna (Izmir)
2 Smyrna Izmir 105 km do Pergamon (Bergama)
3 Pergamon Bergama 65 km do Tiatyra (Akhisar)
4 Tiatyra Akhisar 45 km do Sardes (Sart)
5 Sardes Sart 30 km do Filadelfia (Alaşehir)
6 Filadelfia Alaşehir 125 km do Laodycea (Denizli/Eskihisar)
7 Laodycea Denizli/Eskihisar 150 km do Efez (Selçuk)

Foto: trzybiada.pl

 

 

Zapraszam do komentowania, wyrażania swojej opinii:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial